13 augustus 2017 om 00:00
iBOOD

Bosch Pro Accuklopboor/-schroevendraaier

Pro Accuklopboor/-schroevendraaier

Met deze boor van Bosch wordt boren, schroeven en klopboren in hout, metaal en zelfs metselwerk kinderlijk eenvoudig.

Specificaties

Merk: Bosch
Type: GSB 18-2 Li Plus Professional Accuklopboorschroevendraaier
Kleur: Blauw
Garantie: 2 jaar

• De lichtste en meest compacte boor in zijn klasse
  • Met twee 1,5 Ah Li-ion accu's en koffertje
  • Voor hout, metaal en metselwerk

Dit product is afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. De acculader heeft daarom een UK-stekker. Een externe EU-opzetstekker wordt meegeleverd.

Kenmerken
Meerdere versnellingen
Klopboren
Links- en rechtsdraaiend
Elektronisch
Lichtgewicht
Geïntegreerd LED-licht
Praktische riemclip

Koppel, max. (Hard / zacht): 63/24 Nm
Onbelaste snelheid (1e versnelling / 2e versnelling): 0 - 500/0 - 1.900 rpm
Capaciteit boorkop, min./max: 1,5 / 13 mm
Schroefdraad booras: 1/2 "
Koppelinstellingen: 20 + 1
Batterijspanning: 18 V
Gewicht excl. Batterij: 1,2 kg

Lengte: 202 mm
Hoogte: 230 mm
Max. Boor in hout: 38 mm
Max. Boor in staal: 13 mm
Max. Boor in metselwerk: 13 mm
Max. Schroefdiameter: 8 mm

Boren in metaal:
Trillingsemissiewaarde ah: 2,5 m / s²
Onzekerheid K: 1,5 m / s²

Impactboren in metselwerk:
Trillingsemissiewaarde ah: 13,5 m / s²

Schroeven:
Trillingsemissiewaarde ah: 2,5 m / s²

Lawaai:
Geluidsdrukniveau: 89 dB (A)
Geluidsvermogensniveau: 100 dB (A)
Onzekerheid K: 3 dB
Totaal Verzendgewicht: 4 kg

13 augustus 2017 om 00:32
woc38 Gebruiker

Hoe kan ik deze vergelijken met de aanbieding van gister? Ik zoek een goede schroef-boormachine voor huis-tuin-keuken klusjes en kleine verbouwingen. Moet ook kunnen boren en goed krachtig Ijn on te schroeven. Heb ik nu aan deze met 1,5Ah meer dan aan de versie met 2Ah van gister?

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 05:57
bendit Gebruiker

Maakt niets meer uit.

Kun je toch niet meer bestellen ;-)

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 16:04
woc38 Gebruiker

Laten we zeggen dat ik die van gister besteld en nu dus wil afwegen of ik hem weer annuleer en de aanbieding van vandaag neem ;-)

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 00:40
sslob Gebruiker

Die van gisteren had denk ik meer power. Deze is wat lichter en handzamer. Ik had die van gisteren besteld. Dit is denk ik een betere deal als je een handzame boor voor kleine klussen wil. Deze heeft ook meer korting.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 07:38
Handsen Gebruiker

Accu tol van gisteren was een betere deal. Borstelloze motor en 2.0 ah voor 2 tienstjes meer

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 09:54
leoriemens Gebruiker

Heb deze vorige keer gekocht, prima machine en niet alleen voor huis tuin en keuken en die 1,5 Ah is zat en sterk genieg

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 10:14
Woeper71 Gebruiker

Heb hem de vorige keer gekocht, totaal geen spijt van. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 10:29
Analyzer Gebruiker

Deze accuboor heeft meer koppel en is dus sterker dan degene die gisteren aangeboden werd. Hij is ook nog goedkoper maar heeft iets lagere capaciteit accu’s en geen koolborstelloze motor. Als je de boor dagelijks wilt gebruiken is de borstelloze een wat betere optie, anders is deze een sterkere en goedkopere optie.
Voordeel van geen koolborstels is ook dat ie wat zuiniger in verbruik is (30% minder accubelasting) en de motor langer meegaat, al kun je natuurlijk de koolborstels ook gewoon vervangen mochten ze na 2 jaar dagelijks gebruik onverhoopt versleten zijn.
Echter vrees ik wel dat door de accu’s van 1,5Ah, de boormachine niet zn hoogste koppel zal kunnen halen. 1,5Ah kan simpelweg de piekstroom er niet voor leveren.
Niettemin uitstekende deal als je het mij vraagt!

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 10:40
RinusF Gebruiker

Dank, ik heb deze besteld en baalde al een beetje dat ik die van gisteren niet gedaan had. Maar aangezien het bij mij een ding is dat maar een paar keer per maand gebruikt wordt lijkt me dit prima.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 12:00
wilnamik Gebruiker

1,5 of 2Ah ( of 3-4-5Ah, ook verkrijgbaar) bepaald alleen de lengte van gebruik, hoe meer Ah hoe langer de accu meegaat. Power is gelijk, alleen minder lang als Ah minder is. Dit is een perfect machientje voor thuis gebruik.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 12:37
Sixus Gebruiker

Even wat foutjes corrigeren.

Die van gister had, bij normaal gebruik, iets meer koppel hoewel het verschil zeer weinig is. Iedereen kijkt altijd naar de hoogste maar een harde koppel wil zeggen bij een niet elastische verbinding. Het dichtst dat daarbij komt is staal op staal. Bij schroeven in hout heb je meer te maken met een elastische verbinding en daarvoor is de zachte koppel meer relevant.

Koolborstels vervangen voor deze machine kun je wel vergeten, die zitten in de motor geïntegreerd dus bij versleten koolborstels moet de complete motor vervangen. Mocht het zover komen, kun je beter een nieuwe losse body kopen: die zijn voor onder de €100 te vinden als je een beetje zoekt. Is nog steeds duurder dan alleen de motor maar als de koolborstels versleten zijn zal de machine verder ook wel aardig op weg zijn.

Deze heeft een iets hoger maximaal toerental wat gunstiger is maar die van gister heeft inderdaad een EC motor en 2×2.0Ah accu’s ipv 2×1.5 Ah. Voor de rest zit er vrijwel geen verschil in, formaat en gewicht ontloopt elkaar bijna niets. Die van gister doet dus langer op een accu door de wat hogere capaciteit en ook de efficiëntere motor. Als ik de foto mag geloven wordt hier dezelfde flutlader meegeleverd dus voordeel van de 1.5Ah accu’s is dat ze nog een beetje vlot vol zijn. Wat analyzer zegt over piekstroom klop inderdaad maar dat ga je pas merken bij de zwaardere accu’s en zwaarder gebruik. Ik denk niet dat 1.5 of 2.0Ah accu’s deze machine zullen beperken. Dat zal pas van toepassing zijn bij zwaarder gebruik, zoals haakse slijper, cirkelzaag of reciprozaag. Mijn haakse slijper hoef ik geen 1.5Ah accu op te zetten: hij start wel, maar kracht is er dan echt niet. Voor die toepassing heeft Bosch overigens speciale (EneRacer 6.3Ah) accu’s maar die kosten per stuk wat je voor deze complete set neertelt. Daarnaast wil je die ook niet op deze lader zetten, tenzij je eeeerg veel geduld hebt. Het voordeel van die accu’s is dat ze speciaal gemaakt zijn om hoge (piek)

Voor hobbymatig en/of incidenteel professioneel gebruik voldoen beide machines goed. De set van gister was net ff mooier maar relatief ook flink duurder. Ik ben van mening dat je met de set van vandaag meer voor je centen krijgt maar ik zou zeker niet annuleren als je de set van gister hebt besteld.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 12:42
Sixus Gebruiker

Ff verder omdat deel van mijn tekst wegvalt.

Die EneRacer accu’s zijn speciaal voor hoge (piek)stromen. Als je zo’n accu op deze accutol zet, heb je gewoon een erg dure 6.3Ah accu. Een normale 6.0Ah accu kost nl de helft.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 16:11
woc38 Gebruiker

Dank voor jullie uitgebreide toelichting! Ik behoud die van gisteren. Bij mijn vorige Bosch (groen) waren na 2 jaar de koolborstels versleten, de borstelloze motor spreekt mij dus zeer aan! Ook fijn dat je het hard/zacht koppel bespreekt. Weinig verschil tussen beiden voor wat betreft de schroefacties.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 22:26
Analyzer Gebruiker

@sixus;  Deze heeft wel degelijk een hoger koppel bij laag toerental, te weten 63Nm tov 50Nm.
Het koppel bij hoog toerental is verwaarloosbaar klein; nl 24Nm tov 26Nm. Maar daarentegen heeft deze machine ook een hoger toeren bij dit koppel.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 10:54
edwinmeessen24 Gebruiker

Goede machine,

Heb hem zelf ook. Sterk zat en  niet te vergeten het is Bosch Blauw en geen groen. Dit is professionele kwaliteit, dus meer dan geschikt voor in huis.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 12:03
wilnamik Gebruiker

Heb wat oudere bosch groen accu machientjes die nog goed werken, alleen die verdomde NI accu’s gaan snel naar de haaien. Heb je met deze LI accus’s geen last van, wel vorstvrij bewaren!

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 14:04
Sixus Gebruiker

Het grote voordeel van Li-ion tov NiCad en NiMH is dat er geen enkel geheugeneffect is, dus een accu wordt niet “lui” als deze opgeladen wordt indien nog half vol en ze lopen veel minder snel af. Zelfs al liggen ze bijna een jaar ongebruikt, hebben ze nog genoeg capaciteit.

Het belangrijkste met deze accu’s is dat ze nooit, maar dan ook nooit, volledig leeg gebruikt mogen worden. Ik zie wel eens mensen die een accutol als schroevendraaier gebruiken (de hele machine ronddraaien met schakelaar ingedrukt) als deze geen kracht meer heeft omdat de batterij te ver heen is. De persoon die dat eens met 1 van mijn machines deed weet nog steeds hoe mijn voetafdruk op zijn achterste voelt.

Als de accu “leeg” is, stopt de machine uit zichzelf. Je kunt door de schakelaar los te laten en weer indrukken wel weer starten maar dat moet je dus niet doen. Wat je ook zeker niet moet doen is de accu dan opzij leggen. Deze moet je meteen opladen om de simpele reden dat alle accu’s aflopen. Als je een “lege” accu te lang laat liggen zonder op te laden zul je deze op een gegeven moment ook niet meer op kunnen laden en is het dus einde oefening.

Omdat Li-ion accu’s geen geheugeneffect kennen is het dan ook beter om na gebruik op te laden en altijd vol op te bergen. Dan zullen deze het langst meegaan.

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 13:31
Girl85 Gebruiker

Kun je ermee  ook in muren boren? En plafond? Voor het ophangen van roedes en lampen..

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 13:49
Sixus Gebruiker

Een boormachine kan in bepaalde materialen boren, niet specifiek in voorwerpen. Het zou dus helpen als je aangeeft uit welke materialen je muren en plafonds zijn opgebouwd.

Hout, gips, gasbeton: ja, gemakkelijk

Baksteen: ja, maar meer dan 10mm zal minder gemakkelijk gaan. Voor ophangen lampen of roedes ruim zat

Staal: ja, maar de hardere staalsoorten zul je niet de gespecificeerde 13mm halen. Ik verwacht ook geen muren van staal ;o)

Beton: nee, gaat zeker niet lukken. Hiervoor zul je een boorhamer moeten gebruiken

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 14:58
Girl85 Gebruiker

Bedankt voor je antwoord! Ik sla deze dan maar over :)

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 15:17
madmaus Gebruiker

En prefab beton dan zeker ook niet?

Beantwoorden

13 augustus 2017 om 15:54
Sixus Gebruiker

Het enige beton waarin je met een boormachine, anders dan een boorhamer, kan boren is gasbeton.

Normaal beton, prefab of niet, heeft een veel te dichte structuur om in te komen zonder serieuze slagkracht. Een boorhamer heeft een actief slagmechanisme dat daarvoor zorgt, een klopboor heeft een passief slagmechanisme en de kracht die daarbij gebruikt wordt is niets anders dan hoe hard jezelf tegen de boor drukt.

Je zult met een klopboor wellicht een stukje in het beton komen, maar de eerste de beste kiezel is een obstakel waar je alleen maar omheen kan. Dat is ook wat de boor zal doen als je niet recht op die kiezel zit. Het effect is dan een breed en ondiep gat en dat wil je echt niet.

Beantwoorden

17 augustus 2017 om 16:32
hcbosboom Gebruiker

Zojuist de bijna lege koffer met de Bosch accuklopboor-/schroefmachine ontvangen. Helaas zit er geen enkel boortje of geen box met bits bij. Wel erg goedkoop en kneuterig. Zo kan ik een uitgeklede aanbieding doen!! Bij een  bos van een bouwmarkt zitten er altijd standaard wat boortjes en bitjes in.

Net mail gestuurd aan iBOOD. Ben benieuwd naar hun reactie?!

M.vr.gr.

Henk Bosboom

Beantwoorden

17 augustus 2017 om 17:02
Moderator Paul Moderator

Beste Henk,

Wellicht had jij verwacht dat er ook boren en bitjes bij zouden zitten, maar dat wordt nergens bij de deal aangegeven. Volgens de specificaties bevat de koffer de accuklopboorschroevendraaier samen met 2 accu’s en een lader.

Ook in de bouwmarkt wordt dit niet altijd standaard meegeleverd en is het afhankelijk van de set.
Voorbeeld 1 en 2.

Vriendelijke groet, Paul

Beantwoorden

17 augustus 2017 om 22:55
hcbosboom Gebruiker

Jullie maken je er erg makkelijk vanaf!

Slechte service/ onduidelijk.

M.vr.gr.

Henk Bosboom

Beantwoorden

18 augustus 2017 om 00:46
Moderator Paul Moderator

Beste Henk,

Kun je toelichten wat jij onder slechte service verstaat? Er wordt nergens de indruk gewekt dat er boren en bitjes in de koffer zouden zitten. Mocht dat wel zo zijn dan zal het aangegeven worden in tekst en afbeeldingen. 
Daarnaast ontving je binnen 30 minuten antwoord op jouw forumbericht, dat kan toch geen slechte service zijn? :)

Ik begrijp dat je bepaalde verwachtingen had en dat die niet bleken te kloppen. Dat is jammer en het is begrijpelijk dat je daardoor teleurgesteld bent, maar niet helemaal terecht om iBOOD daar ‘de schuld’ van te geven. 
Wellicht was het voor jou duidelijker geweest als er bij de deal had gestaan wat er niet meegeleverd zou worden, maar dat maakt het voor andere forummers weer minder overzichtelijk.

Niettemin wens ik je veel plezier en gemak van je aankoop!

Vriendelijke groet, Paul

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.