11 mei 2018 om 00:00
iBOOD

Technaxx 1200 Watt Spanningsomvormer

Technaxx 1200 W Spanningsomvormer

Zonder problemen onderweg elektrische apparaten gebruiken? Gebruik dan deze 1200 Watt spanningsomvormer van Technaxx.

Specificaties

Merk: Technaxx
Type: 1200 Watt Spanningsomvormer (TE16)
Kleur: zwart
Garantie: 2 jaar

• Jouw mobiele stroomvoorziening
  • 2x stopcontact, 2x USB (Max 3,1A)
  • Ideaal als je veel met de auto onderweg bent

Download hier de gebruiksaanwijzing

Converteert 12V DC-accuspanning naar standaard 230V AC (huishoud)spanning, om een verscheidenheid aan elektronica te voeden
Denk aan tablets, smartphones, laptops, gamesystemen, TV's, DVD- / MP3-spelers, campingaccessoires, GPS-apparaten en nog veel meer

2x 5V USB-poorten met max. 3,1A (in totaal)
2x 230V stopcontacten met Aan-/Uit-schakelaar
Uitgangsvermogen 1200W (max. continu) en 2400W (piek)
Automatische uitschakeling ter bescherming van de accu van de auto (alarm bij ~10,5V & ~16V)
Beveiliging tegen overbelasting & kortsluiting
Oververhittingsbeveiliging door ingebouwde ventilator

Ingangsspanning batterij: DC 12V (10,5V–16V)
Uitgangsspanning per stopcontact: AC 230V / AC frequentie 50Hz nominaal
Gemodi­ceerde sinusgolf
Circuit bescherming (DC overbelasting): 3x 40A interne zekeringen
Kabellengte 2x 90cm
Afmetingen: 28,8 (L) x 15,9 (B) x 9,9 (H) cm
Gewicht: 2,3 kg

In de doos:

• Spanningsomvormer 1200W TE16
  • 2x 90 cm verbindingskabel (incl. klemmen)
  • Gebruikersaanwijzing
11 mei 2018 om 00:47
VanderNL Gebruiker

Beste IBood,

Kan deze op de 12 volt ’sigarettenaansteker’ in de auto worden aangesloten?

Beantwoorden

11 mei 2018 om 01:05
Moderator Paul Moderator

Ja, dat kan. :)

Updated by: Paul
het is niet geschikt om via de sigarettenplug te gebruiken

Beantwoorden

11 mei 2018 om 01:05
Ron72 Gebruiker

Volgens de specificaties  gaat het om kabels met klemmen, dus rechtstreeks op de accu onder de motorkap. Dat is wel wat vreemd inderdaad.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 01:14
Moderator Paul Moderator

Door de zin Sluit hem bijvoorbeeld aan op de accu van je auto of een andere 12 Volt bron en je kunt aan de bak.” ging ik er vanuit dat het ook mogelijk is om via de sigarettenaansteker te gebruiken, maar de handleiding meldt daar niets over.

Ik zal iBOOD om meer informatie vragen, want dit verdiend meer duidelijkheid.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 01:14
supermarktpc Gebruiker

Je zou dat kunnen monteren maar het is totaal onveilig omdat bij wat zwaardere belasting je sigarettenaansteker-contact zal beginnen smelten en roken. Het is niet voor niets dat er kabels met klemmen bij worden geleverd en geen aanstekerstekker.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 04:05
jhintzbe Gebruiker

Ik denk dat je Sigaretten aansteker zekering er dan op tijd uitvliegt, anders gaat ie zeker in de hens . Een omvormer van 1200 wat lust wel wat, die moet rechtstreeks op de accu

Beantwoorden

11 mei 2018 om 14:51
Moderator Coert iBOOD Moderator

Dag iedereen,

Wellicht is het interessant om te zien wat je kunt aansluiten: https://www.spannungswandler-test.de/wissen/modifizierte-sinusspannung-oder-reine-sinusspannung/

Dit apparaat maakt gebruik van een gemodificeerde sinusgolf en nou zijn er mensen die zeggen dat je er niet zoveel mee kan maar dat valt reuze mee! Je kan behoorlijk wat aansluiten als je de lijst onder deze link ziet. Halogeenlamp, fohn, filterkoffiezetapparaat, waterkoker. Toch handig voor onderweg.

Het is alleen in het Duits, maar goed. Gelukkig zijn er browsers met vertaalfuncties.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 06:19
Vincenttor1 Gebruiker

Sigaretten aansteker zou ongeveer 20A vaak aankunnen maar om dit echt daadwerkelijk te doen is niet verstandig. Omgerekend zou je dus een apparaat kunnen aansluiten wat 240 watt verbruikt. Maar warmte ontwikkeling van de draden en eigen opgenomen vermogen van de omvormer zitten daar nier bij..

Dan nog iets anders wat kwalijker is, er word hier geschreven voor tablets telefoon gaming apparatuur….

Er zijn omvormers zie voor dit soort “gevoelige” apparatuur geschikt zijn. In de handleiding word zelfs het volgende geschreven : MSW -

De MSW [Aangepaste sinusgolf] van de omvormer is met name geschikt voor licht en warmte met max. 1200W.

MSW-uitvoer kan “gezoem” produceren wanneer aangesloten op audioapparatuur en is over het algemeen ongeschikt voor gevoelige elektronica.

Dus met andere woorden verkopen jullie iets hier war door je apparatuur kapot kan gaan.

Netjes…

Ik. Zou hem niet kopen en mocht je op zoek zijn, zoek dan naar een omvormer met ZUIVERE Sinus.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 10:02
Mathijs67 Gebruiker

De 1200W is aan de 220V kant, dus een kleine 5Ampére kan die aan.

De 12V van een ‘klassieke’ sigarettenaansteker is meestal afgezekerd met een 10A zekering, dus die kan maximaal 120Watt aan, al durf ik dat er niet aan te ontrekken, die kabels kunnen goed heet worden en gaan doorgaans wel je dashboard in.

De ‘accessoire’ sigarettenaanstekers die in auto’s van heden ten dage weggebouwd worden zijn mogelijk wat zwaarder gezekerd, 20A is echter wel heel erg veel.

Alleen waarom zou je 12V omhoog transformeren naar 220V en er vervolgens een adapter insteken die het weer naar een lagere spanning transformeert? Zonde van de energie die wel even door je accu/dynamo/motor geleverd moet worden.

Zie wel nut voor dat ding als noodstroomvoorziening op de camping bijvoorbeeld, dat de diepvriezer door blijft werken als de stroom er afligt omdat één of andere jojo weer aan het ‘klussen’ is geslagen aan zijn stacaravan.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 11:07
CCreemer Gebruiker

1200W aan de 220V-kant betekent dat er aan de 12V-kant MINSTENS 1200W verbruikt wordt op dat moment. Je moet immers het (beperkte) eigen verbruik van de omvormer meerekenen (doorgaans zo’n 10%).

Als je 1200W aan 12V wil verbruiken, dan betekent dit dat je 100A gaat trekken, vandaar dat er zo’n dikke kabels met klemmen bij zijn. De sigarettenaansteker is dus in geen geval mogelijk. Zijn zekering gaat er waarschijnlijk al uit wanneer je de omvormer aanzet. M.a.w. het is enkel mogelijk om rechtstreeks op de accu aan te sluiten.

Als je effectief 1200W wil gaan verbruiken, dan raad ik trouwens aan om je motor te laten draaien. Je zou wel eens met een lege accu kunnen komen te zitten.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 06:28
Francoisr Gebruiker

Hou er rekening mee dat bij een “Gemodi­ceerde sinusgolf” omvormer bepaalde toestellen niet zullen werken en zelfs stuk kunnen gaan.

http://omvormer-12v-230v.orienteer.nl/zuivere-sinus-gemodificeerde-sinus-230v-omvormer-verschil.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 06:41
j.rijke Gebruiker

Goedemorgen, Ibooders,

Mijn standpunt is:

* € 70 voor een 1200 watt MSW  / gemodigiceerde sinus omvormer is echt goedkoop.

* Je bent al snel > € 500 kwijt voor een zuivere sinus omvormer met deze capaciteit. Zelfs 2e hands zijn deze apparaten nog prijzig. Verder zijn vaak groot,

* het is echt onhandig dat je ‘m niet veilig op je sigaretten aansteker aan kan sluiten, als je er apparaten op aan gaat sluiten die. 1000 w zijn, dan loop je idd het risico dat de hele boelt smelt, dat moet je idd niet willen

Fijne dag allemaal

Beantwoorden

11 mei 2018 om 07:42
ahessler Gebruiker

Nou niet overdrijven hoor maar voor € 285, – heb je een zuivere sinus van 1500 watt (3000 piek)

Wat is een omvormer / wat doet een omvormer?

Een omvormer maakt van een 12 Volt gelijkspanning (dit komt uit de boordaccu van de camper) een 230 Volt wisselspanning. Deze 230 Volt wisselspanning komt overeen met het stopcontact thuis. Dit betekent dat er geen verlengkabel naar een stopcontact nodig is om toch gebruik te kunnen maken van 230 Volt apparaten in en om de camper. Verschillen in kwaliteit: Er zijn op de markt twee typen omvormers te koop, namelijk de gemodificeerde sinus omvormers en de echte sinus omvormers. Om van 12 Volt gelijkspanning een gemodificeerde sinus te maken is minder moeilijk dan een echte (lees: zuivere) sinus.

Daarom zijn zuivere sinus omvormers duurder in aanschaf.

De nadelen van een goedkope gemodificeerde sinus omvormer zijn:

- Het ijzerpakket van de transformator in of aan een aangesloten apparaat gaat resoneren op de blokgolf. De kans bestaat dat de transformator daarna blijft brommen, ook thuis bij een echte sinus – Het ontstaan van stoorstrepen door de TV uitzending heen en een brom in het geluid – Meeste airco’s geven problemen vanwege inductieve belasting – Problemen met TL-verlichting en led verlichting vanwege inductieve belasting (flikkerend licht) – Snelladers voor accu’s, zoals bijvoorbeeld voor de schroefboormachine gaan defect en beschadigen daarbij mogelijk ook nog de gemodificeerde sinus omvormer – Problemen bij opladen van sommige merken elektrische tandenborstels.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 08:00
mschouren Gebruiker

Wat voor apparatuur werkt hier dan wél goed op? Nu zie ik mezelf niet zo snel een mobiele airco of een TL-buis in de auto aansluiten, dus dat zal niet zo’n probleem vormen.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 08:24
ahessler Gebruiker

Simpele elektronische apparatuur zoals koffiezetters (niet senseo) verlichting (geen TL) enz. Telefoon adapters kunnen wel maar hebben het risico ook kapot te gaan. Scheren op 220 gaat wel. Het is dan ook een leuke accessoire in de auto maar meer ook niet. Een tv of computer zal het wel doen maar gaat zeker stuk bij langer gebruik.

Groet, Aad

Beantwoorden

11 mei 2018 om 08:58
motormuis001 Gebruiker

Ook niet helemaal onbelangrijk, maar waarschijnlijk niet aan jullie besteed: bij volle belasting trek je met dit ding een accu van 50 Ah in een half uur hartstikke leeg. Veel geluk ermee …

Beantwoorden

11 mei 2018 om 09:03
ahessler Gebruiker

Aan jou wel besteed, bij gebruik……..KEEP YOUR MOTOR RUNNING……

Beantwoorden

11 mei 2018 om 10:09
Mathijs67 Gebruiker

uhe…motor in een caravan? ;-)

Accu opladen met zonnepanelen en als noodstroom voorziening, bij maximaal vermogen trekt de primaire spoel 125A las ik net, dus een simpele 50Ah accu is in minder dan een half uur plat. Dat worden dus een aantal accu’s parallel geschakeld of een goede fatsoenlijke Diesel accu van 130Ah

Beantwoorden

11 mei 2018 om 09:16
bariman Gebruiker

Ben wel op zoek naar een zuiveresinusomvormer.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 09:44
koepeetje Gebruiker

Kan iemand mij vertellen wat het verbruik in standby is?

Hij komt bij mij op een accu die opgeladen wordt door een zonnepaneel, dan is een lage standby-stroom wel handig in de winter.

Overigens heb ik zelf de ervaring dat al mijn elektrisch gereedschap prima werkt met een gemodificeerde sinus omvormer. Ook een TL is geen probleem met een juiste starter.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 09:46
Henry2010 Gebruiker

Er worden verstandige opmerkingen geplaatst over de risico’s van gemodificeerde sinus omvormers. Het is een leuke commerciële kreet voor een simpele blokspanning waar inderdaad niet alle apparatuur tegen kan. Ik spreek uit ervaring en na overlijden van een oplader heb ik met de scope de spanning gecontroleerd. Als vermogen een stuk lager mag heb je een goede uitvoering voor ca 100 euro. Die heb ik nu en ook de servicebusjes op ons bedrijf zijn op mijn advies hiermee uitgerust.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 13:18
Loetje202 Gebruiker

Inderdaad! Er wordt overigens heel duidelijk in het verkooppraatje gesteld dat “De TE16 van Technaxx converteert 12V DC-accuspanning naar de standaard 230V AC spanning die ook in huis wordt gebruikt en je dus gewoon je apparaat naar keuze kunt gebruiken.

Thuis komt er een SINUS uit het stopkontakt en geen gemodificeerde blokgolf. Ik vind dit misleidend en kan gevoelige apparatuur doen overlijden. Jammer Ibood, huiswerk niet goed gedaan.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 16:11
Snoepy16 Gebruiker

Wel opletten , de 2 ingebouwde stekkers , hebben geen Belgische aarding ( met een pin ! )

Beantwoorden

11 mei 2018 om 16:29
motormuis001 Gebruiker

Aarding is alleen noodzakelijk bij apparatuur die aan het lichtnet hangt. En dat is met dit ding, en dus ook de daarop aangesloten toestellen, niet het geval.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 16:19
alfagordon Gebruiker

Bij mij gingen de alarmbellen al af op de 1200W (2400W piek). Daar sloop je waarschijnlijk elke normale loodaccu mee en die van een EV kan je ook niet gebruiken want die is geen 12 volt. En dan ook nog een blokgolf uitgang waar je mogelijk alles mee sloopt dat de boel vervolgens niet intern weer terug converteert naar een lagere spanning. Nee, dit is echt rommel.

Tip: neem gewoon een aggregaat.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 16:26
motormuis001 Gebruiker

Maar dat aggregaat liefst alleen binnen gebruiken, met uitgeschakelde ventilatie, en gesloten ramen en deuren.

Beantwoorden

11 mei 2018 om 18:15
alfagordon Gebruiker

Even los van wat jij mij hier kennelijk toewenst, dat werkt niet want dat gaat-ie uit. Een aggregaat is bovendien beduidend milieuvriendelijker dan je automotor laten draaien om te voorkomen dat je de accu leegtrekt, waarbij dan ook nog eens de vraag is of stationair laten draaien wel voldoende is om dat te bereiken.

De kans dat je jezelf of je auto in de fik steekt is met een aggregaat eveneens een stuk kleiner dan met dit geval.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.