7 maart 2018 om 09:09
iBOOD

Burgwächter Afstandsmeter met Laser 50 m

Afstandsmeter met Laser

Er is niks mis met een oude duimstok, maar een apparaat die met één druk op de knop een afstand meet tussen de 5 centimeter en 50 meter is wel erg handig!

Specificaties

Merk: Burgwächter Afstandsmeter met Laser 50M
Type: Afstandsmeter met Laser 50 PS 7550
Garantie: 2 jaar

• Meet tot 50 meter
  • Tot op 2 mm nauwkeurig
  • Meet moeilijk bereikbare plekken

Nauwkeurigheid: +/- 0,002 m *
Resolutie: 0,001 m
Meeteenheden: meter, inch, feet
Lasertype: λ = 635 mn, Pmax <1 mW
Laserklasse: Klasse II
Beschermingsklasse: IP 54
Voeding: 2 x AA Mignon LR6-batterijen
Automatische uitschakeling: de laser schakelt automatisch uit na 30 seconden. Het apparaat wordt na 3 minuten automatisch uitgeschakeld
Gewicht: ongeveer 150 g (zonder batterijen)
Gebruiksaanwijzing

* Het bereik en de nauwkeurigheid zijn afhankelijk van de omgevingsomstandigheden. In ongunstige omstandigheden, zoals sterke zonnestraling en / of slecht reflecterend meetoppervlak, kunnen de gemeten waarden afwijken.

7 maart 2018 om 12:43
Lovejoy Gebruiker

Tjonge. Wat een zeldzaam waardeloze gebruiksaanwijzing waar naar verwezen wordt.

“Indirecte afstandsmeting

Met behulp van deze functie kunt u niet direct toegankelijke afstanden (bv. hoogten van buitenmuren) meten, door twee of drie meetbare afstanden via trigonometrische functies met elkaar te verbinden”

Dat zou  dan moeten betekenen dat het apparaat zelf die trigonometrische functies kan toepassen? Dat er in feite een functionaliteit in zit vergelijkbaar met deze site?

http://www.driehoekberekenen.nl/

Maar dan zou het apparaat in staat moeten zijn om ook een hoek tussen twee afstandsmetingen te meten. Als je de hoogte van een buitenmuur wilt meten kun je van enige afstand de lengte tot de onderkant en ook tot de bovenkant van de muur meten en als je dan ook de hoek tussen die twee metingen weet kan het derde been van de driehoek, de hoogte van de muur, berekend worden. Maar nergens blijkt uit dat het apparaat die hoek tussen de twee metingen ook daadwerkelijk kan meten. Ik betwijfel dus ook dat het ding dat kan.

En wat je zou moeten doen met de functie “Meten over drie afstanden” is me al helemaal niet duidelijk. Gebruik van tekeningen/plaatjes ter illustratie is ze daar blijkbaar ook volstrekt onbekend.

Ik zocht dus even zelf op dit modelnummer en dan vind ik de productpagina:

https://www.burg.biz/international/p/measuring-tools/laser-meter-50-ps-7550/

Daar staat de handleiding in diverse talen. Dan blijkt dat bij bijv. de Engelse wel het pictogram met “Indirect measurement” op de eerste pagina staat maar dat het verhaal over die indirecte meting verder in de handleiding ontbreekt. Daar heeft men het alleen nog maar over metingen gebaseerd op twee of drie lengtemetingen. Domweg lengtes bij elkaar optellen krijg ik dus de indruk. Wie er nou het verhaal over die indirecte metingen en trigonometrische functies heeft bijverzonnen lijkt een dikke duim te hebben maar er lijkt niets van die claim te kloppen.

Slechte zaak weer. De fout lijkt al bij Burgwächter zelf te beginnen. Gewoon foute specificaties opgeven en producteigenschappen claimen die het product hoogstwaarschijnlijk niet heeft.

Beantwoorden

7 maart 2018 om 13:14
Lovejoy Gebruiker

Laat ik er nog aan toevoegen dat meting van een (buiten)muurhoogte eventueel zou kunnen als je de metingen van de afstand tot de onderkant (en bovenkant) van de muur op grondniveau zou doen omdat je dan kunt aannemen dat de hoek tussen die meting en de muur zelf 90 graden is waarmee je zelfs geen ‘echte’ trigonometrische functies nodig hebt maar met de stelling van Pythagoras toe kunt om die hoogte te berekenen (A kwadraat + B kwadraat = C kwadraat). Dat zou het apparaat dan evt. zelf kunnen zonder hoekmetingfunctie maar dan zou wel expliciet vermeld moeten worden dat die meting onder een hoek van 90 graden moet gebeuren. Dan nog is de indirecte meting met drie metingen raadselachtig als dat meer zou moeten kunnen dan die metingen bij elkaar optellen.

Ik ga er dus dan ook van uit dat het apparaat dit trucje ook niet kent.

Beantwoorden

7 maart 2018 om 17:00
Kurt_ Gebruiker

Jezus man, wat kan jij een potje zagen

Beantwoorden

7 maart 2018 om 18:06
Binnenmars Gebruiker

Stelling van Pythagoras is trigonometrie

Verder klopt het wel zo’n beetje, gebrekkige handleiding dus.

1) Je meet 3 punten vanuit één en hetzelfde punt

2) Je meet 3 punten die op één rechte lijn liggen.

3) Eén punt dat je meet op de lijn staat haaks op het punt van waaruit je meet, dat is dan altijd de kortste afstand die je meet.

Dat moet dan voldoende zijn om de hoogte of breedte van een gebouw te meten.

Beantwoorden

7 maart 2018 om 18:06
Binnenmars Gebruiker
7 maart 2018 om 17:42
Eriq Gebruiker

Dit soort apparaten zijn ook voor veel minder te krijgen. Zijn die dan echt zoveel slechter?

Beantwoorden

7 maart 2018 om 18:15
Deaddust Gebruiker

Waar zie jij die dan Eriq? Want volgens mij is die 50 meter en nauwkeurigheid hetgeen wat de prijs bepaald

Beantwoorden

8 maart 2018 om 06:08
Eriq Gebruiker

Ok, dus het verschil met de goedkopere modellen zit ‘m in de afstand en nauwkeurigheid? Dan ga ik voor een goedkopere. Ik heb niet zo’n groot huis en de nauwkeurigheid mag ook wel iets minder.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.