30 april 2018 om 00:00
iBOOD

Fartools Restauratie

Fartools Restauratie
Aan de slag!

De handen uit de mouwen en lekker knallen! Met de artikelen uit deze sale kun je oude spullen, meubels en materialen een zo goed als nieuwe look meegeven. Fartools heeft er vast een hulpje voor, dus kom snel deze sale checken.

30 april 2018 om 02:22
nyctos Gebruiker

welk type van borstels wordt er meegeleverd?

Beantwoorden

30 april 2018 om 10:12
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen nyctos,

Bij de REX 120 B staat in de specificaties dat je er standaard een koper borstel bij krijgt. Wat voor type borstel er bij de 200 zit ga ik even voor je navragen.

Beantwoorden

30 april 2018 om 14:35
Moderator Niek Moderator

Bij de REX 120 wordt een ijzeren borstel 0,3mm meegeleverd voor het lichtere schuurwerk. Bij de REX 200 zijn twee borstels naast elkaar nodig. Er worden twee ijzer borstels 0,3 mm meegeleverd bij de REX 200.

Beantwoorden

30 april 2018 om 07:50
PeterVanSteen Gebruiker

Bij “praat mee” staat de afbeelding van het model C, mét beschermkap.  Ik vermoed dat het aangeboden toestel model B is zoals overal elders afgebeeld, zonder beschermkap (aan de zijkant).  Handig toestel voor wie veel met hout bezig is.  Ik vind het geen topkwaliteit, duidelijk P.R.C. en bij  mij durft de motor zijn toerental nogal te variëren, maar voor die prijs (betaalde zelf bijna het dubbel) haal je een leuk werkapparaat in huis, ideaal om planken mee te structureren bvb.  Zou het in geen geval op mijn tuintafel zetten, daarvoor is de werking te agressief.  Wel geen te losse kledij dragen én altijd voorzichtig zijn bij gebruik.  Bij mijn eerste kennismaking heeft het ding mijn T-shirt van het lijf gerukt.  Noodstop werkt gelukkig erg goed, dus ben ik er met de schrik van af gekomen.

Beantwoorden

30 april 2018 om 14:39
Moderator Niek Moderator

Goedemiddag PeterVanSteen,

Het aangeboden type is wel model C inclusief beschermkap. Daarnaast zit er ook nog een aansluiting op voor stofafzuiging.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 11:02
Susantigoon Gebruiker

Loszittende kleding is altijd ‘no-go’ bij dergelijke apparatuur, idem bij slijptollen, kettingzagen enz.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 11:09
Fluit_is Gebruiker

evenals lange haren los

Beantwoorden

2 mei 2018 om 17:53
PeterVanSteen Gebruiker

Interessant om weten.

Beantwoorden

30 april 2018 om 09:36
beetjepee Gebruiker

is dit apparaat ook geschikt om, in plaats van een schuurmachine, oude verf van planken te verwijderen?

Beantwoorden

30 april 2018 om 11:01
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen beetjepee,

Met de juiste borstel is hij ook geschikt om laklagen te verwijderen.

Beantwoorden

2 mei 2018 om 17:55
PeterVanSteen Gebruiker

Ik denk dat het beter geschikt is om oude verf van metaal te verwijderen.  De werking van de borstel is dermate agressief dat je het houtoppervlak zult structureren, ttz. de zachte delen worden weggeborsteld.  Als je gladde planken wil nadien, moet je ze opnieuw schuren of schaven.  Ik zou het toestel daarvoor niet durven aanbevelen, tenzij je de schuurtrommel erbij koopt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Beantwoorden

30 april 2018 om 09:51
tbemindt Gebruiker

Een specifieke vraag met wat backstory, hopelijk is er iemand met ervaring die kan antwoorden.

Een jaar geleden heb ik ons bankirai terras met de hogedrukreiniger gekuist. Dat was dus een slecht idee weet ik ondertussen. Er komen nu heel veel kleine splinters af dus moeten we ’s avonds de voeten van onze dochter ontsplinteren. :-( Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar door de groevenstructuur lukte niets van afschuren. Het enige dat uiteindelijk werkte was met een stalen afwaspons schuren en dan met een stoffen doek controleren, maar dat is enorm tijdrovend/vermoeiend/slopend. Nu kwam ik dit toestel tegen een tijdje geleden op iBood. De vraag nu: Zou dit toestel mijn probleem kunnen oplossen en met welke borstel dan?

Alvast bedankt!

Beantwoorden

30 april 2018 om 11:08
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen tbemindt,

Daar is dit toestel zeker wel geschikt voor. Met de juiste borstel kun je hem ook gebruiken als schuurmachine. Dit zal ook vele malen beter werken in de groeven dan een gewone schuurmachine. Het hangt alleen wel wat van de oppervlakte van je terras af of deze twee borstelmachines wel geschikt zijn. Voor grotere oppervlakten raden ze toch meestal de wat grotere machines aan. Ik vermoed dat de REX 200 het meest geschikt zal zijn.

Beantwoorden

30 april 2018 om 21:15
Zplus Gebruiker

Doe ik ieder jaar en nooit een probleem gehad met splinters en ligt er al 20 jaar. Misschien een goedkope soort bankirai want als ik het op een goedkoopstuk bv van plantenbak spuit dan staan de splinters rechtovereind.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 01:03
Susantigoon Gebruiker

@tbemindt

Een fenomeen dat mij bij bankirai niet bekend voorkomt.

Zeker weten dat het echt (yellow balau) bankirai is en geen andere houtsoort, zoals Maleisisch bankirai of keruing? Je zou op een aparte plek uit het zicht (of een stukje oud resthout) nog kunnen proberen om te zand-/gritstralen.

Ik behandel bankirai eenmalig met benar olie en laat het verder gewoon lekker vergrijzen, dat hoort er nu eenmaal bij.

Beantwoorden

2 mei 2018 om 18:11
PeterVanSteen Gebruiker

Je zult loszittende splinters waarschijnlijk wel wegborstelen met de rex.  Dat doet hij erg goed.  Alleen zullen de zachte gedeelten van het hout ook weggeborsteld worden zodat je een nerfstructuur krijgt.  Eventueel kan je proberen met de nylonborstel met grit.  Die is een pak minder agressief, maar daardoor ook minder efficiënt.

Beantwoorden

30 april 2018 om 13:08
JanReynders Gebruiker

Goede middag,

Passen alle aangeboden borstels op beide machines? Zo niet kunt u dan aangeven welke borstel op welke machine past. Bij de Rex 200 worden twee borstels meegeleverd volgens het aanbod: welke zijn dat?

Bedankt vast voor een reaktie

Beantwoorden

30 april 2018 om 13:59
Moderator Niek Moderator

Goedemiddag JanReynders,

Ik ga even navragen welke borstels op welke machine passen. De vraag welke borstels meegeleverd worden staat al uit. Zodra er een reactie op is plaats ik het hier meteen.

Beantwoorden

30 april 2018 om 14:37
Moderator Niek Moderator

De borstels passen op beide machines. Voor de REX 200 heb je alleen twee borstels nodig welke je naast elkaar plaatst. Er worden bij de REX 200 twee ijzeren borstels 0,3 mm meegeleverd voor het lichtere schuurwerk.

Beantwoorden

30 april 2018 om 22:55
jeroendk Gebruiker

Ik zie twee zaken waarvoor ik dit apparaat zou kunnen gebruiken:

1) Het afschuren van geverniste deuren om ze te kunnen beschilderen
2) Het afborstelen van bakstenen muren waarvan het stucwerk is afgekapt

Welke borstels zijn daarvoor geschikt? Is de standaard bijgeleverde borstel geschikt voor het afborstelen van de muren, of is een hardere borstel aangewezen? Ik hoef de bakstenen zélf niet te schuren, maar het achterblijvend poeder van het stucwerk wil ik wel kunnen verwijderen.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 02:16
Moderator Niek Moderator

Hallo jeroendk,

Voor het schoonmaken van steen kun je het beste voor de staalborstel gaan. De standaard meegeleverde borstel is een ijzerborstel. Misschien is dat ook al voldoende, maar de staalborstel is speciaal voor steen. Voor het afschuren van hout wordt meestal de nylon borstel aanbevolen, maar misschien is de meegeleverde borstel of het schuurwiel beter omdat het een geverniste deur is. Dit ga ik voor de zekerheid nog even navragen.

Beantwoorden

2 mei 2018 om 18:13
PeterVanSteen Gebruiker

Deur : enkel met schuurwiel, anders is de deur naar de haaien.  Bakstenen muur kan je zonder probleem met de stalen borstel te lijf gaan.  Als je de bakstenen structuur wil houden nadien, eerst even controleren of het harde bakstenen zijn anders borstel je die ook tot stof.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 01:58
pswaab Gebruiker

Goedennacht!

Ik zou graag willen weten of ik met deze machine en borstel ook rvs kan ‘borstelen’

En of dit ook goed werkt om een houten gevel glad (egaal) kaal te schuren, of dat ik dit beter met een centrische of vlakschuur machine kan doen.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Beantwoorden

1 mei 2018 om 02:18
Moderator Niek Moderator

Goedennacht pswaab,

Beide is mogelijk met deze machines. Je zult dan wel verschillende borstels moeten gebruiken voor het rvs en de houten gevel.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 08:20
pswaab Gebruiker

Beste Niek,

Hartelijk dank.

En welke borstels moet ik erbij bestellen hiervoor?

Met vriendelijke groet,

Patrick

Beantwoorden

1 mei 2018 om 11:30
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen pswaab,

Wat bedoel je precies met het borstelen van RVS? De nylon borstels worden meestal gebruikt voor het schuren van rvs en aluminium. Voor de houten gevel kun je voor het schuurwiel gaan.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 11:36
Susantigoon Gebruiker

Voor grotere oppervlakken is dit een betere oplossing dan bijv een slijptol, maar de vraag is welk effect je verder beoogt.

Wil je hoogglans polijsten, simpel, dan is een (dubbel genaaide) katoenen lappenschijf met pastastaaf (groen of blauw) op hoge toeren prima.

Wil je een ‘geschuurde look’, dan ligt het maar net aan de structuur die je wilt en zijn de eenvoudigste opties een metaalborstel of een schuurschijf/-wiel met een P-waarde naar keuze.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 22:38
pswaab Gebruiker

Beste Susantigoon,

Wow, thanks.

Het idee is om geborsteld rvs te krijgen overeenkomstig met k320 geslepen.

Heb je daar voldoende informatie aan?

Met vriendelijke groet,

Patrick

Beantwoorden

2 mei 2018 om 02:07
Susantigoon Gebruiker

Houd gewoon in gedachten dat je (simpelgezegd) alleen kunt ‘krassen’ of slijpen in een materiaal met iets dat nóg harder is. De structuur is verder naar keuze.

Beantwoorden

2 mei 2018 om 18:20
PeterVanSteen Gebruiker

RVS kan je borstelen met de nylon borstel en eventueel polijsten met de polijstspons.  Andere borstels zijn uit den boze, want die zullen de rvs flink krassen.  Je hout egaal afschuren zou ik met een excentrische machine doen óf een haakse slijper met variabel toerental en een schuurpad (niet aan 10.000 toeren/min dus).  Dat werkt behoorlijk efficiënt.  De flappenborstel bij dit toestel zal het ook wel goed doen, maar een beetje te veel druk en je hebt een put.  Net zoals bij een bandschuurmachine.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 08:11
11Mercedes Gebruiker

Ik zie dat het tostel voor het ogenblik niet meer vrdeeld wordt door Far Tools. Wordt dit toestel uit productie genomen en wat bij bijbestelling van boqrstels of zo?

Zou ik dit toestel kunnen gebruiken om oude verflagen van een houten binnentrap te verwijderen. Nu is het afbranden en afbijten. Zo ja welke birstel gebruik ik er voor?

Chris

Beantwoorden

1 mei 2018 om 11:46
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen Chris,

Of ze uit de handel gaan weet ik niet, maar de borstels blijven wel verkrijgbaar. Er zijn anders ook wel universele borstels van andere merken die op deze machines passen.

Voor het schuren van een trap kun je ze ook prima gebruiken. Je kunt dan denk ik wel het beste voor de 120 B gaan, in verband met de kleine oppervlaktes van de trap.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 11:47
Susantigoon Gebruiker

REX 200:

niet te zien op enige foto of video (en ik heb geen trek of tijd op het web alle video’s van knutselsmurfen met slechte gebitten te bekijken), maar is dit 220/230V of snoerloos?

Zou nl erg mooi zijn voor het opkuisen van een grafsteen (300+ meter van het dichtstbijzijnde stopcontact verwijderd) of het bewerken (zie ook boven) van RVS onderdelen op de boot….

Beantwoorden

1 mei 2018 om 12:58
Moderator Niek Moderator

Goedemiddag Susantigoon,

De REX 200 is helaas niet snoerloos.

Beantwoorden

1 mei 2018 om 21:50
chrisleire Gebruiker

als ik de Fartools Rex 200 Borstelmachine zou aankopen ,watvoor borstel heb ik nodig om mijn teak tafel te reinigen? want bij de specificaties staat er weinig uitleg bij.

Beantwoorden

2 mei 2018 om 10:14
Susantigoon Gebruiker

Handmatig gaat dat al prima met een flinke nylon borstel of een nylon schuurpad (plus wat groene zeep of soda), dus….

Nadien afwerken met goede olie (bijv BENAR) en je kunt jaren voort.

I.e.g. never nooit niett met de hogedrukreiniger of een metalen borstel (zoals de foto boven suggereert), want je werkt dan de nerf open en vuil komt des te sneller en dieper terug, kortom je moert je hele zaak.

Houd er ook rekening mee dat je met een machine lastig, zeg maar niet, tussen de latten komt.

Beantwoorden

2 mei 2018 om 18:21
PeterVanSteen Gebruiker

Akkoord.  Een keer met de REX 200 over je tafel en hij is naar de haaien.  Licht opschuren zou ik nog durven aanbevelen maar daar is de REX niet geschikt.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.